Hvorfor skal du bry deg om søkemotoroptimalisering?

Hvorfor skal du bry deg om søkemotoroptimalisering?

, Postet av Kenneth Johanson

For å ta den kjente og mystiske forkortelsen som så ofte dukker opp i sammenheng med søkemotoroptimalisering først så er SEO Search Engine Optimization. I korte trekk handler SEO om å trekke brukere inn på nettsiden din ved å finjustere og tilpasse det organiske* eller naturlige* søket.

Alle store søkemotorer baserer seg på å indeksere* nettsider for så senere å slå opp i disse indeksene. Dette sparer krefter ved hvert søk og lar flere relevante treff komme frem for den som søker. Da er det viktig at den som har laget nettsiden din vet hva en søkemotor indekserer for at den skal kunne indeksere alt det innholdet som er mest viktig for deg. Har din leverandør gjort det har du kommet langt på vei allerede, men det er fremdeles en del skritt du bør ta før du med sikkerhet kan ta opp kampen mot topprangeringene i søketreffene.

Skriv titler som er beskrivende for det som er viktig for deg, bruk ikke for mange tegn slik at brukeren faller av, men bruk heller ikke for få tegn slik at søkemotoren får med seg essensen. Google anbefaler titler med 40 til 80 tegn. Pass her på å få med deg nøkkelord* du mener er viktige.

Bruk undertitler (og pass på at leverandøren din formaterer disse rett for deg) Viktige poeng inne i teksten forsterkes med undertitler. Du må gjerne ha samme nøkkelord i disse undertitlene som du har i overskriften. Men pass på at det er naturlig, teksten skal bli lest av mennesker, ikke av roboter.

Selve essensen er at du inkluderer de viktigste nøkkelordene dine både i tittel i undertittel og ikke minst i teksten du skriver. Om du selger et bestemt produkt, som for eksempel SEO burde dette være så viktig for deg at du klarer å spandere en hel side til det. Om du ikke klarer å spandere en hel side til det, er det kanskje ikke så viktig for deg?

Utenom det er det mange små triks en nettleverandør kan hjelpe deg med, som ALT tag på bilder, deling av innhold på sosiale medier og om du må raskt opp i resultater kan annonsering i søkemotorer være en vei å gå.

Trenger du hjelp til SEO eller annonsering mot søkemotorer kan du ta kontakt med oss på ping@idriftweb.no

 

*Organisk søk = Dette er søkeresultater som kommer fra direkte lesing av innholdet på en side. En kan ikke betale Google for å komme høyere på organisk søk, men en kan skrive relevant informasjon og forbedre det tekniske rundt innholdet for å komme høyere på organisk søk.

*Naturlig søk = Dette klassifiseres i samme kategori som organisk søk. Men kan sees på som litt mer rettet mot selve teksten på innholdssiden og ikke så mye rundt kodene som ligger bak teksten.

*Indeksere/Indeksering = Søkemotorer indekserer nettsider og bruker disse indeksene for å gå gjennom innholdet i siden. De søker ikke gjennom hver enkelt nettside hver gang en bruker taster inn et søkeord i søkeboksen. En nettside bør settes opp slik at søkemotoren får med seg alt det som er viktig i en indeks. Om nettsiden ikke er kodet rett kan noe av informasjonen forsvinne når det blir lagret en indeks av nettsiden.

*Nøkkelord = Dette er ord som er essensielle for deg, for vår del kan det være wordpress, nettsteder, mobile applikasjoner eller SEO for den del. Et nøkkelord bør skrives både i tittel på siden og i undertitler, samt i innholdet ditt på den aktuelle siden slik at du virkelig får fortalt søkemotoren at dette er viktig for deg.